NECATİ
DOĞRU
[Alıntı: 31 Ağustos
2016, Sözcü]
Köprü
yapımına karşı değilim.
Hava alanı
yapımına karşı değilim.
Her atılan
temele, her dikilen esere sevinçle, gururla, umutla bakmaktayım.
Alkışlamaktayım.
Böyle diyor müfettiş Şenol Sarrafi.
Gördüklerini
sergiliyor:
Birinci Boğaziçi Köprüsü:
Adı: Atatürk Köprüsü, (Süleyman
Demirel dönemi)
İhale
bedeli (Maliyeti): 21.7 milyon dolar.
Yapım
süresi: 32 ay.
Kule
yüksekliği: 165 metre .
Toplam
uzunluğu: 1510 metre .
İki kule
arası açıklık: 1074 metre .
Genişliği:
3 şerit gidiş. / 3 şerit geliş. Toplam 6 şerit.
İkinci Boğaziçi Köprüsü:
Adı: Fatih Sultan Mehmet (Turgut
Özal dönemi)
İhale
bedeli (maliyeti): 125 milyon dolar.
Yapım
süresi: 30 ay.
Kule
yüksekliği: 102 metre .
Toplam
uzunluğu: 1560 metre .
İki kule
arası açıklık: 1090 metre .
Genişliği:
4 şerit gidiş. / 4 şerit geliş. Toplam: 8 şerit.
Üçüncü Boğaziçi Köprüsü:
Adı: Yavuz Sultan Selim, (Tayyip Erdoğan dönemi)
Bakan'ının
söylediği maliyet: 3 milyar dolar.
Yapım
süresi: 27 ay.
Kule
yüksekliği: 322 metre .
Toplam
uzunluğu: 2164 metre .
İki kule
arası açıklık: Bilgi bulunmadı.
Genişliği:
4 şerit gidiş. / 4 şerit geliş. 2 şerit demiryolu. Toplam 10 şerit.
* * *
Şenol Sarrafi (soyadını Sarraf olarak
değiştiren Rıza Sarraf ile akrabalığı yoktur) 5 yıl Halk Bankası
müfettişliği yaptı.
4 yıl
Toplu Konut müfettişliği yaptı.
3 yıl PTT müfettişliği
yaptı.
4 yıl
İskenderun Demir Çelik müfettişliği yaptı.
8 yıl TEKEL müfettişliği
yaptı.
4 yıl USAŞ ve
Denizyolları müfettişliği yaptı.
Bu kadar
kurumun hesaplarını 30 yıl boyunca Yüksek Denetleme Kurulu üyesi
olarak denetleyen müfettiş Şenol Sarrafi sözlerine şunu ekliyor:
Süleyman
Demirel döneminde yapılan Boğaziçi Köprüsü 21 milyon dolara mal oldu.
Tayyip
Erdoğan döneminde yapılan Boğaziçi Köprüsü'nün ise 3 milyar dolara
mal olduğu açıklandı.
Yani
birinci köprü ile son köprü arasındaki fiyat farkı 143 kat oldu.
Tayyip
Erdoğan'ın yaptırdığı Yavuz Sultan Selim Köprüsü kule yüksekliği olarak
Süleyman Demirel'in yaptırdığı Atatürk Köprüsü'nden 3 kat, uzunluk
olarak 1.
3 kat,
genişlik olarak biri 6 şeritli, diğeri on şeritli yani 1.6 kat büyük fakat
fiyat olarak 143 kat fazla.
1 değil.
2 değil.
3 değil.
Boru
değil.
143 kat.
Tayyip Erdoğan döneminde 1 köprüye
harcanan parayla Süleyman Demirel döneminde 143 boğaziçi köprüsü yapabilir
durumda.
* * *
Aynı
kıyaslamayla gittiğimizde;
Tayyip
Erdoğan döneminde yaptırılan Yavuz Sultan Selim Köprüsü, Turgut Özal
döneminde yapılan Fatih Sultan Mehmet Köprüsü'nden kule yüksekliği olarak 2 kat,
toplam uzunluk olarak 1.3 kat, genişlik olarak;
biri 6
şeritli, diğeri 10 şeritli yani 1.6 kat büyük fakat fiyat olarak 25 kat fazla.
1 değil.
2 değil.
3 değil.
Boru
değil.
25 kat.
Tayyip Erdoğan döneminde 1 köprüye
harcanan parayla Turgut Özal döneminde 25 boğaziçi köprüsü yapabilir
durumda.
* * *
Boğaziçi
köprülerinin, hava alanlarının, körfez geçişlerinin yapımının;
İhale
Yasası, Kamu Mali Kontrol Yasası ve Özelleştirme Yasası'na göre "maliyetleri
ve ihale bedelleri" önceden saptanıp ihaleye çıkılması ve yapımcı
firmalara verilen günlük geçiş ve hasılat garantileri ile devletin ne kadar
geliri onlara aktardığının hesaplarının da TBMM'nin denetimine,
Sayıştay'ın incelemesine sunulması gerekir.
Yapım
böylece bedeli ödeyecek olan halk nezdinde açık, şeffaf ve denetlenebilir olur.
İhaleler
açık yapılsaydı;
Osmangazi
Köprüsü'nü yapan müteahhitlere 1 milyar dolar harcayıp, 19 yılda (2035'e
kadar) 9 milyar dolar geçiş garantisi verilmesinin hesaplarını
görecektik.
1 koyuyor, 9 alıyor.
Bu kazanç
nerede görülmüş?
Günde 135
bin araç geçiş garantisi verilerek yaptırılan Yavuz Sultan Selim
Köprüsü'nden de yapımcı şirketler 3 milyar dolar harcadıkları halde
sadece 1.2 milyar dolar hasılata razı olmaları yani zararına köprü
yapmak gibi bir garabet çelişkiye neden razı olduklarını da anlayacaktık.
Özetle
köprüye karşı değiliz.
Yediğimiz
kazık büyük.
Kazığın
boyunu bilelim.
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder